Selvmedfølelse

heart-1776746_1920

Bildet er tatt av Rebekka D fra Pixabay


Dette blogginnlegget skal handle om, å være snill og god med deg selv. For jeg er overbevist om at dersom du ikke skal brenne deg helt ut, så trenger du å være snill og god med deg selv. Det handler ikke om å være egoistisk, nei det handler om å ta vare på deg selv i den hverdagen som du lever i. Kjenne etter og spørre deg selv om hva du har behov for her og nå. 

Hva gjør du når du skal samle deg opp nye krefter? 

I dag har jeg bare tatt det med ro, ja, noe har jeg gjort, men jeg har vært sammen med mennesker som også trenger å ta livet med ro. Så vi satte oss rett og slett ned foran TV, spiste Wienerbrød og så på et program på TV. Midt på lyse dagen. Det hører med til sjeldenheten her i gården, men du så deilig. 

Så forflyttet vi oss til hytta, og nå er hele helgens Aftenposten i papirutgave kvernet igjennom. Det er stille og det brenner på peisen. Hundene sover og jeg fikk det plutselig for meg at jeg skulle skrive. 

Det er ikke så ofte jeg skriver om meg på disse bloggene, men akkurat nå fikk jeg det for meg at jeg godt kan gjøre det. At jeg faktisk nå i dag har hatt et behov for avkobling, for rett og slett ikke gjøre så mye, men bare være. 

Og det er jo nettopp dette som er en del av det å ta vare på seg selv. 

Selvmedfølelse

Selvmedfølelse er å møte egen smerte med varme og vennlighet, med et ønske om å lindre smerten. Mange har levd mesteparten av livet med en holdning om at vi må piske oss selv for å prestere og fortjene aksept, og et skifte til selvmedfølelse kan derfor være utfordrende. Å bli bevisst på hvordan samfunnet vi lever i påvirker oss i hverdagen kan være nyttig for å se det felles menneskelige i det å ha både oppturer og nedturer i livet. (https://www.selvmedfølelse.no/2018/05/28/et-uperfekt-liv-i-et-prestasjonsfokusert-samfunn/)

Vår holdning til oss selv

Mange av oss har en holdning om at de skal stå på hele uka, og så kan de tillate seg å slappe av når helga kommer.

Hvordan er det med deg? Hvordan er din holdning? Er du flink hele tiden? Skal du gjøre andre tjenester hele tiden? Sier du stygge ting til deg selv, dersom du oppfatter deg selv som utilstrekkelig? Hvis du gjør alt dette, så er du ikke alene, det er mange som holder på slik hele tiden.

Og det er mange som blir utbrente. Helt fra vi var små, har vi lært at vi duger kun når vi leverer hele tiden. Slikt blir det selvpisking av. Vi pisker oss selv fremover, dag ut og dag inn. En dag orker vi ikke mer. Da blir det utbrenthet, nedstemthet, depresjon og en følelse av utilstrekkelighet.

For å unngå dette er det så viktig at vi blir klar over de signalene vi får. At vi har lært oss selv å kjenne så godt at vi faktisk forstår at nå er det for mye. Nå trenger jeg å hvile. Nå trenger jeg å ta meg inn.

Når vi forstår det, da gjelder det å ha en god holdning til oss selv. En holdning som innebærer å ta deg selv på alvor. Ta deg fri, roe ned, gjøre det du vet vil hjelpe deg å bygge opp energi igjen. Kanskje handler det om at du trenger den ene helgen, men jeg tror at det handler om å ta vare på seg selv hver eneste dag, både i helg og hverdag. At du har en god og snill holdning til deg selv også i hverdagen.  

Psykolog Kristin Neff, ved University of Texas, var først ute med å definere begrepet vitenskapelig for forskning 2003.

Hun deler selvmedfølelse inn i 3 hoveddeler:

Vennlighet mot seg selv Vær varm, forståelsesfull og vennlig mot deg selv når du lider, føler deg utilstrekkelig eller mislykket

Fellesmenneskelighet Forstå at du ikke er alene og at lidelse er en del av livet

Oppmerksomt nærvær Legg merke til og godta følelsene dine som de kommer, uten å forsøke å undertrykke, dømme eller fornekte de.

Du kan bruke selvberoligende setninger for å bygge selvmedfølelse:

  • La meg være vennlig mot meg selv i dette øyeblikk
  • La meg gi meg selv den medfølelsen jeg trenger
  • La meg akseptere meg selv for den jeg er
  • La meg tilgi meg selv
  • La meg være sterk
  • La meg være tålmodig

Ved å praktisere selvmedfølelse, vil du faktisk minske angst, nedstemthet, depresjon, stress. Du kan forbedre din fysiske helse, få et bedre immunforsvar og det kan hjelpe deg med å håndtere smerte og å nå målene dine. Slett ikke dårlige greier dette, tenk alt du kan oppnå bare ved å være snill og ta vare på deg selv i hverdagen. 


Hvis du vil lese og lære mer om selvmedfølelse, anbefaler jeg boka "Self-Compassion: The Proven Power of Being Kind to Yourself" by Kristin Neff
https://a.co/j6gAPbB


Forfatter av innlegget:
Eli Irene Brager (1)
Eli Irene Brager
Gestaltterapeut MNGF

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget. Jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Du kan kontakte meg på post@bragerterapi.no .

For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Du kan også gjøre en onlinebooking ved å følge denne lenka: https://system.easypractice.net/book/eli-irene-brager


Jeg driver også kurset«Bruk foto som terapi, bli en bedre fotograf og øk mestringsfølelsen». Der du både lærer å fotografere på en mindful/oppmerksom måte og også lærer noen fotografiske grep.

Meld deg gjerne på gratiskurset: https://www.bragerterapi.no/page/178338-list-signup


Mine bilder finner du herhttps://www.instagram.com/elibrager/

Og her finner du også bilder, men også quotes: https://www.instagram.com/brager_gestaltterapi/


Her finner du quotes som jeg samler på: https://no.pinterest.com/bragergestaltterapi/pins/



0 kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå. Bli den første til å legge igjen en kommentar!