Kunsten å roe ned bekymringer og tankekjør

5364A326-C230-4260-813A-3B79CF74FD65

I denne artikkelen tenkte jeg å fortelle deg om det å kunne gi slipp på tankekverna i hvertfall for en liten stund.

Et eksempel på hvordan du kan ha det når negativt tankekjør er i gang

Du kan oppleve tankekjøret som om tankene fester seg til hodet ditt. Bekymringen du sliter med og tankene som skaper den, kan kjennes som om det fyller hele deg. Du tenker ikke på noe annet. Dette gjør at du begynner å kjenne deg sliten, tung, kanskje kjenner du på uro. Og du kjenner det i hele kroppen. Kanskje har du mest lyst til å legge deg og sove fordi du ikke klarer å komme ut av tankekverna di. 

Hvordan klare å stoppe, slik at denne bekymringen eller tankekjøret ikke tar helt overhånd

Kanskje kan denne oppskriften virke enkel, kanskje liker du den eller ikke. Og alle vi menneskene er forskjellige, så det kan godt være at du har behov for noe annet. Kanskje du faktisk har behov for terapi, få snakket med noen som kan hjelpe deg med det du står i. 

Oppskriften min på å stoppe eller pause bekymringer og tankekjør er for deg som tror at du kan hjelpe deg selv ut av det. 

Finn deg ditt tilfluktssted

Når jeg får for mye i hodet mitt, og begynner å kjenne at tankene eller bekymringer er på veg til å sette seg fast, er skogen mitt tilfluktssted. Og kanskje er det slik for deg at du også har et tilfluktssted. Et sted du kan gå til, en plass som du kjenner igjen. Et sted du kan være for deg selv og bare være deg selv. 

Å gå

Det å gå, bruke kroppen er en aktivitet som kan sees som en aktivitet hvor du gir hjernen oksygen. Du kan øve deg på å gi slipp på tankene mens du går. Du kan ta bevisstheten din ned i føttene, og kjenne hvordan føttene treffer bakken. Se på underlaget, hvordan oppleves det? Er det asfalt, grus, barnåler, gress, en sti? 

Gå til en plass du synes er fin som blir ditt tilfluktssted

Er du i skogen kan du finne deg et sted litt bort fra stien, kanskje ved et vann, eller en slette, eller ved en stor stein. Finn det som passer deg der du er. 

Kontakt med naturen meditasjon

Når du har funnet deg tilstede på ditt tilfluktssted, så kan du lukke øynene, og lytte til lydene rundt deg. Prøv å konsentrere deg om hver lyd. Du behøver ikke tolke lydene, men bare høre, bare registrere lydene. Når du åpner øynene igjen, se rett frem, hva er det første du får øye på? Studer dette, hva er det du ser på? Hvilken struktur, farge og form har det du ser på? Er det en bakgrunn? Hvordan er den? Hvordan står framgrunnen til bakgrunnen?

Videre kan du ta opp noe som ligger på bakken ved deg, kanskje en kongle, et blad, en stein, jord. Hold det i hendene dine, kjenn hvordan det kjennes ut. Lukt på det og smak på det. (Ikke smak på giftige sopper). Hvordan lukter, smaker tingen? 

Nå kan du lukke igjen øynene igjen, se for deg at du sitter her på jorda og under himmelen, du er et menneske og at du har kontakt med jorda, lufta og universet. 

Når du åpner øynene nå, så kjenn om noe har forandret seg i deg. Er du roligere nå? Er du mer i deg selv? Kjenner du på varhet både for det som er utenfor deg og inni deg? Er du mer tilstede, her og nå?

Nå kan du ta frem kamera åpne øynene, se og se og se igjen, når du kjenner deg klar, kan du begynne å ta bilder. Da kan du tenke lys, farger, strukturer, mønstre. Hva kommer til deg? Ta bilde av det som kommer. 

Når du har tatt dine bilder, vært tilstede her og nå, så kan du kjenne litt etter om noe har endret seg. Er tankene og bekymringene ikke så sterke nå? Har det roet seg ned?

Jeg tror at det har roet seg ned. Jeg tror det på grunn av at jeg har erfart det selv når jeg har gjort akkurat det jeg har fortalt deg nå. Her er tre bilder som jeg tok på en lignende tur denne uka. 






Forfatter av innlegget:
Eli Irene Brager (1)
Eli Irene Brager
Gestaltterapeut MNGF

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget. Jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Du kan kontakte meg på post@bragerterapi.no .

For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.

Du kan også gjøre en onlinebooking ved å følge denne lenka: https://system.easypractice.net/book/eli-irene-brager


Jeg driver også kurset Foto som terapi. Der du både lærer å fotografere på en mindful/oppmerksom måte og også lærer noen fotografiske grep.

Meld deg gjerne på gratiskurset: https://www.bragerterapi.no/page/178338-list-signup


Mine bilder finner du herhttps://www.instagram.com/elibrager/

Og her finner du også bilder, men også quotes: https://www.instagram.com/brager_gestaltterapi/


Her finner du quotes som jeg samler på: https://no.pinterest.com/bragergestaltterapi/pins/


0 kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå. Bli den første til å legge igjen en kommentar!